Czy Wasze dziecko jest już odpieluchowane? Jak to zrobiliście? Co się nie udało? A czemu jeszcze nie jest? – To pytania, które często słyszą rodzice dwulatków. Dość powszechna jest taka presja społeczeństwa. Wiele osób uważa, że szybkie odpieluchowanie to sukces, a jeśli trzylatek chodzi z pieluchą to już trochę wstyd. No właśnie, to kiedy jest ten właściwy moment na odpieluchowanie?
WIDEŁKI WIEKOWE
Ważna rzecz: to nie jest wyścig! Nie porównujmy swoich dzieci do innych, nie patrzmy na nie przez pryzmat innych dzieci. W zamian obserwujmy je, zwracajmy uwagę na sygnały gotowości wysyłane przez dziecko. A sygnały te pojawiają się między 4 a 36 miesiącem życia dziecka.
OZNAKI GOTOWOŚCI
Poniżej przedstawiamy najważniejsze oznaki gotowości wysyłane przez dzieci:
dziecko stabilnie siada, wstaje, chodzi bez pomocy, potrafi samodzielnie rozebrać i ubrać np spodenki
dziecko informuje słowami, wyrazem twarzy, postawą lub zachowaniami takimi jak szukanie intymnego miejsca do załatwienia się, chowania, że chce zrobić kupe lub siku
dziecko zna słowa takie jak siku, kupa, pielucha, jest zainteresowane tematem, ciekawi go przebywanie w toalecie w towarzystwie rodziców
zauważamy, że dziecko ma coraz dłuższe momenty (min. dwugodzinne) w ciągu dnia suchej pieluszki, czyli zwiększa się pojemność pęcherza
dziecko odczuwa dyskomfort mokrej pieluszki, informuje rodziców o potrzebie zmiany pieluszki
Pamiętajmy, że odpieluchowanie to jest naturalny etap rozwoju, który każdy z nas przejdzie. Każdy zdrowy człowiek nauczy się, w swoim czasie, korzystać z nocnika, a potem z toalety.
Pytanie, tylko kiedy to nastąpi.
W kursie dostępnym na naszej platformie (znajdziesz go TU), Martyna Filipiak – psycholog dziecięcy rozgranicza gotowość dziecka na dwa aspekty: Gotowość fizjologiczna i gotowość psychologiczna.
Prześledźmy oba aspekty pokrótce.
GOTOWOŚĆ FIZJOLOGICZNA
Pierwszy czynnik dojrzałości organizmu do odpieluchowania to zwiększenie pojemności pęcherza. Możemy to zaobserwować w dość łatwy sposób, sprawdzając, jakie mamy przerwy w mikcjach, czyli epizodach oddawania moczu. Przyjmujemy, że stałe przerwy 2-3 godzinne oznaczają, że ta pojemność pęcherza się zwiększyła. Żeby to ocenić warto do tego pampersa trochę pozaglądać i dla ułatwienia zapisywać sobie, kiedy mniej więcej to sikanie następowało. Wtedy łatwo można zaobserwować wzorzec i zobaczyć, jakie długie są przerwy.
Inny czynnik fizjologiczny mielinizacja ścieżek piramidowych do pęcherza, czyli wykształcenie odczuwania i świadomości wypróżniania. To zwykle wykształca się w wieku 12-18 miesięcy, przy czym oznaką tego odczuwania nie będzie od razu to, że dziecko będzie nas uprzedzić, że chce siku. W pierwszej kolejności pojawia się u dziecka zauważanie tego wypróżnienia. Dziecko zauważa, że zrobiło siku, że to siku jest w pieluszce i to jest pierwszy krok do tego, aby stwierdzić, że gotowość w tym zakresie się właśnie nam buduje.
Czynnikiem fizjologicznych jest też rozwój mięśni odpowiedzialnych za wypróżnienie. To jest taki czynnik trudny do zaobserwowania. On daje się poznać zwykle w takich sytuacjach, kiedy mamy gotowość fizjologiczną bez gotowości psychologicznej i na przykład dziecko wstrzymuje siku na nocniku, a za moment oddaje z ulgą mocz do pieluszki. Albo wstrzymuje kupę i domaga się założenia pampersa, żeby to zrobić. Czyli wtedy, kiedy wiemy, że dziecko jest w stanie powstrzymywać mikcję czy defekację.
Innym fizycznym aspektem gotowości fizycznej jest odczuwanie dyskomfortu, związanego z zabrudzeniem pieluszki. Mówię o tym na końcu, bo ten aspekt może mieć połączoną naturę – zarówno fizjologiczną, jak i psychologiczną. Z jednej strony ten dyskomfort może wynikać tylko z przyczyn fizycznych, czyli poczucie mokrej czy brudnej pieluszki, nieprzyjemny zapach, ciężkość tej pieluchy.
GOTOWOŚĆ PSYCHOLOGICZNA
znajomość pojęć i nazewnictwa, związanego z odpieluchowaniem. Dziecko musi znać takie pojęcia, jak siku, kupa, pielucha, nocnik, toaleta. Będą mu one potrzebne do tego, aby te czynności fizjologiczne rozpoznawać i sygnalizować.
Czynnikiem gotowości psychologicznej dziecka jest też zdolność komunikowania swoich fizjologicznych potrzeb. Tak naprawdę nie chodzi tu o to, że dziecko musi od razu umieć komunikować, że chce mu się siku czy kupę. Bardziej chodzi o to, czy w ogóle potrafi odczytać różne sygnały z ciała i je zasygnalizować. Czy mówi, że jest głodne, że chce mu się pić, jest zmęczone, coś je boli.
Ostatni aspekt gotowości psychologicznej dziecka to otwartość i ciekawość wobec tematu odpieluchowania. Ja celowo pogrubiłam ten podpunkt w prezentacji, bo w moim odczuciu ma on ogromne znaczenie. Otwartość i ciekawość w bardzo dużej mierze decydują o tym, czy dziecko w ogóle będzie z nami współpracować przy tym odpieluchowaniu, czy podejmie z nami te próby.
Co ważne nie zawsze zaobserwujemy wszystkie aspekty gotowości, nie wszystkie są konieczne, np. dziecko może się samo nie rozbierać i ubierać, ale robi to z naszą pomocą i jest już odpieluchowane. Natomiast otwartość to jest taki czynnik, bez którego nie ruszymy dalej. A jeśli będziemy naciskać przy jej braku to umęczymy zarówno dziecko, jak i siebie.
Chcesz poznać konkretne wskazówki co zrobić krok po kroku aby odpieluchowanie Twojego dziecka przebiegło sprawnie i przyjaźnie? Zajrzyj do kursu “Przyjazne pożegnanie z pieluchą” (KLIKNIJ TU) a zobaczysz, że można przejść przez ten proces szybko i w miłej atmosferze.
Bądź na bieżąco z informacjami i dodanymi kursami, miej także realny wpływ na wybieraną tematykę do kursów